Yapon, när Borås försåg Sverige med hyrspel

Blogg

Under tv-spelens guldålder i början på 90-talet dominerade Nintendo länge marknaden med deras grå lilla låda, den populära 8-bits Nintendo Entertainment System. Spel som Super Mario, Zelda, Ice Climber med flera var snackisarna på skolgårdarna, och toppade önskelistan hos många. Marknaden vad glödhet, och smakade det så kostade det. Att investera i en spelkonsol och köpa till ett flertal spel var inte möjligt för alla. Här kliver då två Boråsare in och skapar historia, som för många kanske är helt okänd. Två unga entreprenörer vid namn Anders Halvarsson och Hans-Krister Andersson.

Med avstamp i movieboxbranschen tar de med sig de redan etablerade uthyrningskonceptet och flyttar in i spelbranschen. Företaget Yapon Videospel ser dagens ljus och snart förses videobutiker och bensinmackar över hela Sverige med Nintendos hyrspel från företaget i Borås. Som nyfiken och spelintresserad Boråsare är ju det här en historia som ligger mig extra varmt om hjärtat. Så jag kontaktade superentreprenören Anders Halvarsson för en pratstund. 

Först och främst, presentera dig själv för läsarna. Vem är Anders Halvarsson?
54 år. Gift. Bor i Sjömarken. Flyttade från Gislaved till Borås 1987 för att jobba på dåvarande Televisionen, en radio- och TV-affär, som marknadschef. Idag jobbar jag via mitt eget bolag som heter Livehill som är delägare i ett antal bolag som exemplevis Ellos Group, Junkyard, Teenage Engineering m.fl. Det jag lägger det mesta av min tid på är Scandinavian Photo där jag är VD och Livehill är huvudägare.

Året var alltså 1987 i Borås. Hur kom Yapon Videospel till världen?
Vi drev då ett bolag som hette Yapon som importerade och utvecklade så kallade Movieboxar till filmuthyrningsbutiker innan alla hushåll hade egna videospelare. De säljarna som sålde dessa sålde också Nintendospel till videouthyrarna men tyckte att någon borde ta hand om det och konceptualisera det hela lite mer för att passa till uthyrning (det var köpkassetterna som hyrdes ut i pappförpackningar och de höll inte för hanteringen med hyra). Då kom vi på (jag och Hans-Krister Andersson som var med och han var också starkt bidragande i arbetet med att utforma affärsmodellen) hur man skulle utforma detta så att det långsiktigt var hållbart.

Exempel på hyrkassett och fodral ur min egen samling

Vi studerade den etablerade filmuthyrningsbranschen och insåg att man i princip skulle kunna applicera den logik som gällde där för spel. Sedan kollade vi vad som gällde upphovsrättsligt och fick veta att det var samma regler som gällde för film. Det var i sig ett bakslag för det betydde att det sätt som uthyrningen skedde på inte var tillåten och Nintendo i Japan var i början inte så positiva till förekomsten. Efter kontakter med Nintendo tillsammans med Bergsala, som är generalagent i Norden för Nintendo, så fick vi till slut rättigheterna från dem, vilket innebar att Yapon blev det enda bolag som hade rätt att bedriva uthyrning av Nintendo i Norden. Det innebar at vi investerade i förpackningar, märkningssystem med mera för att passa för uthyrningsverksamheten. Vi sålde egentligen inte själva spelen utan det var uthyrningsrätten till spelen vi sålde. Det betyder att butiken med andra ord hade rätt hyra ut spelet om och om igen.

Videomix i Borås, vattenhålet för många som var sugna på att hyra tv-spel

En uthyrningskassett skilde sig från en vanlig köpkassett genom att den hade en märkning med serienummer från Yapon samt att förpackningen skilde sig åt. Istället för en papperskartong var det nu en förpackning för uthyrning som till sina yttre mått och design såg ut som en förpackning till en VHS-film för uthyrning. Sedan tog vi fram en väska till hårdvaran, Nintendo Entertainment System, så att de som inte hade en egen maskin kunde hyra även det.

Hyrväska med NES från Yapon. Bilder lånade från Tradera

Vi sålde in detta till alla de videouthyrningsbutiker som redan var igång med att hyra ut Nintendo, fast på det otillåtna sättet, och erbjöd dem att nu skriva avtal med oss. Det innebar att de köpte ett startpaket med ett urval av de vanligaste titlarna samt ett antal Game-boxar (NES i uthyrningsväska) och började hyra ut. Utmaningen var så klart att de köpt säljkassetter till mycket lära pris innan och hyrt ut dessa så även om de gillade att vi tog hand om konceptet med mera så var de inte glada åt at detta skulle regleras på samma sätt som film. Men ganska snabbt vara alla med på tåget.

Ni hade alltså ert huvudkontor här i Borås, vart exakt huserade ni?
Vi hade vårt kontor på fjärde våning på Bergslenagatan 4, det vill säga ovanpå Bergslenagymnasiet. För övrigt låg vid den tiden Televisionen på första plan i samma byggnad. (Där ELON Knalleland ligger idag reds. anm.)

Hur stor var er verksamhet när den var som störst?
Har inte exakt minnesbild men uppskattar att vi som mest sålde för runt 65-70 miljoner kr per år. Och sett till anställda var vi som mest runt 20 anställda.

Utöver uthyrningen av tv-spel med Yapon Videospel förekommer även namnet Yapon Toys, som i annonsen här ovan, vad var det mer exakt?
Eftersom att många av de karaktärerna som förekom i spelen, exempelvis Turtles, Disneyfigurer, Simpsons med flera utvecklades som leksaker så bildade vi Yapon Toys helt enkelt för att ta hand om leksaksförsäljningen.

Vilka gjorde er reklam och era annonser som exempelvis syntes i Nintendomagasinet?
De gjorde vi själva och tillsammans med Bergsala.

Vem bestämde vilka spel ni skulle ta in i verksamheten?
Det var flera personer som var inblandade i sortimentsbesluten, och jag var själv alltid med i dessa beslut.

Köpte ni alltid in spel med Bergsala eller köpte ni även från andra distributörer i Europa? Typ Spanien?
Vi samköpte i princip alla spel med Bergsala. Kommer inte ihåg om vi köpt något från Spanien, men det kan ha varit så vid något tillfälle att om vi släppte något spel enbart för hyrmarknaden att vi valde att samköpa med annan distributör utanför Norden, men jag är ledsen att jag inte kommer ihåg så exakt.

Jag har hört att du inte spelade så mycket själv när det begav sig, men minns du några spel som du brukade spela?
Super Mario 1 (NES), Donkey Kong 3 (SNES), och Tetris (Game Boy).

Vad hände efter att Yapon lagt ner?
Yapon fusionerades in i Bergsala (därmed följde allt lager med dit) och jag jobbade dels med uthyrningen som skedde i samarbete med Svensk Film samt med hela säljmarknaden där jag hade hand om Nintendo för hela leksaksmarknaden vilket utgjorde ca 75% av all Nintendoförsäljning. Det gjorde jag fram till 1996 (Yapon startade 1987). Sedan övergick jag till att bedriva försäljning av hemparaboler, TV och videoapparater som grossist till elektronikhandeln mellan 1996-1998 tillsammans med Hans-Krister Andersson. Under den tiden planerade vi att starta e-handel och satte igång NetOnNet den 10 mars 1999.

Tack så hemskt mycket Anders för att du tog dig tid för denna intervju. Det här är ju en historia som inte får falla i glömska med åren, när två entreprenörer satte Borås på tv-spelsbranschens karta och försåg hela Norden med hyrspel till våra kära konsoler. Tack!