Uppsving för Minecraft när PewDiePie ger sig in i spelet

Blogg

För några år sedan myntades uttrycket The PewDiePie Effect i spelvärlden, som en beskrivning på ett spels ökade popularitet och försäljning efter att PewDiePie uppmärksammat ett spel på sin kanal. Vi såg det med Amnesia, Happy Wheels, Layers of Fear och inte minst Skate 3 som till och med började säljas på nytt på grund av uppsvinget som till stor del berodde på PewDiePie och hans många klipp från spelet. Nu känns det som att det var ett tag sedan man hörde uttrycket, men det har slagit till igen. Den här gången med Minecraft.

Minecraft är ju visserligen inget spel som behöver någon direkt skjuts i sin popularitet då det än idag har en rejält stadig spelarbas, och hade så sent som i början på sommaren fortfarande över 90 miljoner aktiva spelare i månaden. Dessutom firar spelet som bekant 10 år i år. Men trots sin storlek så kan man tydligt se en rejäl skjuts i spelets popularitet med start i juni i år när man kollar Google Trends. Som att det hände något. Det gjorde det också. PewDiePie hände.

    Den 21 juni publicerade nämligen PewDiePie sitt första avsnitt från sin nya Minecraft-serie, som var en del av hans Gaming Week. Men den veckan blev veckor, och veckor blev månader. PewDiePie har gått all in på Minecraft och har nu publicerat hela 26 avsnitt av sitt spelande i Minecraft. Fler än det till och med om man räknar in de videos han gjort där han spelar med andra kända namn, som JablinskiGames och Jacksepticeye.

    Har ni inte sett något av det innan kan jag själv varmt rekommendera det hela, allt finns samlat i en spellista på PewDiepies kanal. Det var längesedan jag följde PewDiePie så här aktivt på YouTube som jag gjort det senaste. Det känns verkligen som att det han gör nu är det han gör som bäst. Han får till storytelling, karaktärer och ett sug efter att vilja se mer. Och han verkar ha väldigt roligt när han gör det också, vilket har lett till många minnesvärda stunder med hans alla karaktärer som Sven, Jörgen, Dinnerbone och IKEA Bird.

    Just Minecraft har varit väldigt efterfrågat och efterlängtat bland PewDiePies tittare och hans drygt 98 miljoner prenumeranter har tagit emot hans nya serie med öppna armar, något som statistiken bekräftar. Bara under juli månad drog PewDiePie in 570 miljoner visningar på sin kanal. På en månad alltså. Det är väldigt mycket visningar det. Flera andra YouTubers har också hakat på tåget och på Twitch ser man också streamers överge andra spel för att ge sig in i Minecraft, om en för en stund. Ett sådant exempel är svenska Loeya som tidigare i princip enbart streamat när hon spelat Fortnite, de senaste dagarna har hon bara spelat Minecraft.

    Ett annat roligt exempel från Google Trends blir tydligt när man jämför Minecraft mot just Fortnite. Här ser man en nedåtgående trend för Fortnite i rött och ett uppsving för Minecraft i blått, där brytpunkten skedde någonstans under sommaren här. Där Fortnite visserligen tydligt peakade under World Cup som gick av stapeln i juli. Men svenska spelundret Minecraft klår nu alltså Fortnite i popularitet på Google och dess kanaler. Och det kan absolut ha med en viss svensk YouTuber vid namn Felix Kjellberg att göra. Heja Sverige!

    Här hemma har Minecraft också fått ett uppsving kan jag meddela, då både jag och sambon plockat upp det igen efter flera års uppehåll. Efter att ha sett PewDiePie och Loeya äventyra i de blockiga världarna är det inte svårt att bli sugen på att spela själv. Känslan av att ge sig ner i den oupptäckta underjorden för att hitta bortglömda skatter, eller bara bygga upp sin egen lilla gård med odlingar och djur. Tack vare crossplay går det också alldeles utmärkt att spela tillsammans i en och samma värld även fast vi sitter på Xbox One respektive Nintendo Switch. Vilken värld vi lever i ändå.

    In och följ Spelbloggen på Facebook och kommentera där!