Super Battletoads till Game Boy, spelet vi aldrig fick se

Blogg

Spelutvecklaren Rare förknippas ofta med populära titlar som Banjo-KazooieGoldenEye 007Conker’s Bad Fur DayDonkey Kong 64 och givetvis spelserien Battletoads som många älskar att hata då det är ökänt för sin svårighetsgrad. Men har du hört talas om Super Battletoads någon gång? Nej, det är tyvärr få som gjort. Fram tills nu.

Det var i en intervju med RareFanDaBase som spelproducenten och Rare-veteranen Paul Machacek nyligen berättade om den här hittills okända titeln. Super Battletoads var ett färdigutvecklat spel till Game Boy som var 100% klart, men som i sista stund tyvärr lades på hyllan.

”Probably the most annoying is Super Battletoads on the Gameboy. Heard of it? No, nor has almost anyone else. It was the fourth one I’d written in the serious, was a spinoff from the arcade game of the same name, and was 100% finished and signed off by Test. Then it got cancelled shortly after I moved onto Donkey Kong Land because the arcade game had underperformed in market and Tradewest pulled the plug on the whole franchise.”

Men efter 20 år i glömska lyckades spelet se dagens ljus igen efter att Paul Machacek grävt i arkiven, ensam om vetskapen om att spelet faktiskt hade existerat.

”In 2015, during Rare Replay development, with long term members of Rare saying to me “don’t be silly, that game never existed”, we found it sitting on an old disc. A finished copy of the game. One of the engineers here happened to have a Gameboy emulator and we dragged the file into it and waited with bated breath. It ran!…

I worked out an infinite lives cheat, applied it to the binary file by “poking” it and got one of our team to play through the whole thing in one go and record the video. It took a little over an hour (with infinite lives) but was all there. A 100% completed game. Apparently, no bugs were seen.”

Paul Machacek berättade också lite mer kring utvecklingen av Battletoads och varför det upplevs som så svårt.

”As I’d develop I’d boot the game directly into the level I was working on and obviously played it to death. Each time I completed a level (to ensure it worked) I’d then tweak something to make it harder, then I’d get a member of our test team to sit next to me and if they completed the level I’d make it a bit harder. So, we deliberately create individual levels that were designed to be “rock hard” on their own, let alone strung together into a sequence of nine that made up a game. Good luck everyone.”

Så nära var det alltså att vi fick se ytterligare ett spel i Battletoads serie. Men det färdiga spelet arkiverades på en diskett och föll i glömska. Men vem vet, kanske att vi får se det i framtiden på något sätt ändå? Microsoft köpte ju upp Rare 2003 och visade nyligen upp en trailer på E3 där de avslöjade att de ska blåsa nytt liv i serien. Får man önska sig Super Battletoads som bonusinnehåll?

Har du lirat mycket Battletoads? Har du kanske till och med klarat något av spelen? Följ Spelbloggen på Facebook och kommentera inlägget där.