Jag har testat Generation Zero, svensk retroapokalyps

Blogg

Nu i helgen körde svenska Avalanche Studios en stängd beta av Generation Zero, deras kommande storspel som bjuder på en rejäl dos retroapokalyps där vi bjuds på skärgårdsmiljöer förlagda i 80-talets Sverige som invaderats av fientliga robotar som måste förgöras. Spelet är planerat att släppas någon gång under 2019 till PC, Xbox och Playstation men redan nu fick man alltså en chans för ett smakprov. Jag fick en nyckel skickad till mig för att kunna provspela och det blev en riktigt intressant upplevelse. Men inte utan frågetecken och önskemål.

Jag, sambo och lillebror samlades för att tillsammans ägna fredagskvällen vid vår Xbox och för att lira den portion av Generation Zero som nu var tillgänglig via betan. Man kastas rakt in på strandkanten nedanför ett övergivet hus och känslan av osäkerhet översköljer en direkt. Övergivna bilar står ut med vägkanten och i huset stöter man på spår av blodsutgjutelse. Vi har kommit hit tomhänta men hittar snart en ficklampa som hjälper oss navigera genom nattens mörker som hänger över oss. Det dröjer inte heller länge innan vi hittar vårt första vapen. En enkel pistol. Vi hittar även en liten hög med ammunition, som dock inte kommer räcka långt. Här kommer det krävas försiktighet och väl valda beslut, den saken är säker.

Härifrån blir man guidad att söka efter civilisation och hittar spår som leder oss till en by i närheten med tillhörande kyrka. Vi passerar en tidsenlig svensk polisbil, en kiosk med löpsedlar på svenska, bekanta 50-skyltar ut med vägen och vi alla tre sitter och avnjuter alla dessa svensk-referenser som ändå ger oss någon form av trygghet i den här annars högst osäkra miljön. Plötsligt vänder allt och ut från skogen anfaller en flock av fyrbenta beväpnade robotar som går till attack utan att tveka. Vi tvingas ta skydd bakom en närliggande gran och med vår sparsamma tillgång till ammunition behöver vare skott beräknas varsamt. Efter en tids skottlossning går vi segrande ut striden och de tre robotarna är nu stilla, rykande skrothögar i diket. Vi är något sargade, men vid liv. Nu har det verkligen börjat.

Vi fortsätter i samma anda och så här rullar det på. Med försiktighet söker vi igenom hus och bilar som vi möter på vår färd. Vi hamnar i strid med robotar. Vi undviker robotar. Vi fortsätter och följer spåren av civilisation som lämnats. Jag vill inte spoila för mycket för er som kommer uppleva det här senare. Men sammanfattningsvis kan jag bara säga att här finns det verkligen potential. Efter fyra timmar hade vi nått betans slut och var ändå vid gott mod.

Det finns givetvis en hel del att slipa på för utvecklarna men det är ju precis det en beta är till för. Spelmomenten blev lite repetitiva när alla robotar följer samma manér och varje hus följer samma mall och planlösning. Inslagen av RPG som ger dig möjlighet att själv välja skills och skapa din egen karaktär faller platt när du aldrig får ser din faktiska karaktär. Det här kommer säkert spela en större roll senare, framför allt om man spelar online med vänner. Just nu känns det dock en aning fattigt och nästan onödigt. Ett alternativ att få välja third person view hade inte varit ovälkommet. Men miljöerna och konceptet i sig står sig bra och tillsammans med riktigt sköna och tidsenliga musikslingor är det svårt att inte njuta av retrovågorna som sköljer över en.

Nu blev det inte något gameplay inspelat från vår lilla session, men kika med fördel in senaste trailern här ovan och Avalanche Studios egna bilder här nedan.

Foto: Avalanche Studios

Foto: Avalanche Studios

Foto: Avalanche Studios

Det ska bli riktigt kul att se hur Avalanche Studios slipar vidare på Generation Zero och jag ser fram emot att få se slutprodukten när det väl blir release någon gång under 2019. Hoppet lever fortfarande.

Vad tror du om Generation Zero? Lirade du också betan i helgen? In och följ Spelbloggen på Facebook och kommentera där!