Hallå Tobias Bjarneby, veckans spelprofil

Blogg

Då var det fredag igen, men inte vilken fredag som helst. Förutom att efterlängtade Red Dead Redemption 2 släpps i dag och sätter guldkant på vardagen är också Veckans Spelprofil tillbaka för att förgylla dagen lite extra. Den här veckan säger vi hej till Tobias Bjarneby.


Presentera dig kort för Spelbloggens läsare, vem är du och vad gör du till vardags?

Jag heter Tobias Bjarneby och har arbetat som speljournalist och redaktör sedan 1992, när jag började på Nintendo-Magasinet. Två år senare fick jag ansvaret för Super Power och 1996 ledde jag arbetet med att förvandla den till Super PLAY. Efter drygt 100 nummer lämnade jag tidningen och startade förlaget Reset Media. Sedan dess har jag varit chefredaktör för LEVEL, gett ut lillasystertidningen ROBOT, skrivit boken 8 bitar och varit med om att grunda Stockholms Spelmuseum. Till vardags gör jag just nu spelet 198X.


Vilket spel har din uppmärksamhet just nu?

Jag har fullt fokus på 198X och hela den värld av arkadspel som det kretsar kring. Precis just nu spelar och detaljstuderar jag Out Run och Final Fight.


Har du något spel som ser du fram emot?

Det ska bli spännande att se vad Hideo Kojima kan göra utanför Metal Gear-boxen, så jag ser väldigt mycket fram emot Death Stranding.


Vilken är din främsta personliga prestation någonsin i ett tv-spel?

Min främsta spelprestation är nog att jag började importera japanska rollspel på 90-talet och genom mina texter om dem lyckades få så många andra svenskar att göra detsamma. Att 15 år senare sitta i ett utsålt Stockholms Konserthus och höra ett par tusen likasinnade människor jubla av glädje åt Terra’s Theme – från ett spel som ursprungligen inte ens släpptes i Europa – var någon sorts slutgiltigt bevis för att vi åstadkommit något unikt tillsammans.


Vilken tv-spelskaraktär hade du velat träffa IRL och vad hade ni hittat på?

Jag tillbringar mycket tid med Kid från 198X just nu, och det visar sig att vi har väldigt mycket gemensamt.


”Vi träffade Shigeru Miyamoto flera gånger om året och blev personligen inbjudna till Hideo Kojimas kontor för timslånga intervjuer”

Du har ju en gedigen erfarenhet av speljournalistik i ryggen. Hur skulle du säga att branschen har utvecklats?

Inte mycket är sig likt idag jämfört med när jag började skriva om spel. 90-talet var en fantastisk tid, när stora delar av spelindustrin fortfarande var ung och oerfaren, och betydligt mindre uppstyrd än idag. På Super PLAY hade vi tillgång till några av världens största spelutvecklare – vi träffade Shigeru Miyamoto flera gånger om året och blev personligen inbjudna till Hideo Kojimas kontor för timslånga intervjuer – på ett sätt som vore otänkbart idag. Det roligaste som hänt på senare år är att indierevolutionen ritat om spelplanen och gett oss tillbaka lite av den där närheten mellan publik och spelskapare.


Till sist, hur går utvecklingen av 198X? Kan man vänta sig några nyheter inom kort?

Det har varit en otroligt spännande resa hittills, och så inspirerande och lärorikt att jobba ihop med alla dessa talangfulla pixelgrafiker, musiker, kodare. Vi besitter enormt mycket kunskap om 80-talets spelhistoria på LEVEL-redaktionen, men ändå kommer vi till nya insikter i stort sett varje dag genom att jobba med 198X. Vi kommer såklart att dela med oss av fler detaljer längs vägen, men samtidigt bygger spelets koncept mycket på mystiken kring arkadspelen och storyn. Så många av våra bästa idéer kommer vi att hålla hemliga och låta spelarna själva få utforska och uppleva.

Tack så hemskt mycket för dina svar Tobias. Jag önskar dig all lycka och välgång med dina framtida projekt.

Ha nu en fortsatt trevlig fredag! Vad ska ni lira i helgen? In och följ Spelbloggen på Facebook och kommentera där.