Hallå Martin Lindell, veckans spelprofil

Blogg

Den här veckan kliver spelkonnässören och branschveteranen Martin Lindell in som veckans spelprofil. Från spelbutiken Ny Data där han jobbade under 90-talet gick han vidare till tidningen Manual som redaktör och slutligen nordisk chefsredaktör. Han var senare spelredaktör på Nöjesguiden och dök även upp på MTV som spelexpert. Han har även jobbat som informatör på Dataspelsbranschen och förläggare på Pan Vision, och i dag hittar vi honom på spelstudion DICE i Stockholm. Med denna gedigna meritlista och ett flertal utgivna böcker som avhandlar svensk spelhistoria vill jag påstå att det är få som har bättre koll på branschen än herr Lindell.

Presentera dig kort för Spelbloggens läsare, vem är du och vad gör du till vardags?

Jag har arbetat med spel sedan 1994 och är för närvarande brand manager på DICE som ligger bakom bl.a. Battlefield-serien. På min lediga tid är jag engagerad i spelhistoria och har i ämnet skrivit böckerna 8 bitar på 80-talet: Nintendos marsch in i de svenska hemmen, Svensk Videospelsutveckling samt gör lite djupdykningar med jämna mellanrum i bloggen på martinlindell.com. Det har även hänt att jag föreläst om spelhistoria i olika sammanhang och mässor.

Vilket spel har din uppmärksamhet just nu?

Det har blivit mycket svenska spel. Förutom DICE egna Star Wars Battlefront II så har jag även spelat Wolfenstein 2 av MachineGames i Uppsala. Påbörjade det i skrivande stund efter att jag klarat av Yakuza Kiwami. Sistnämnda är värt att nämna, ett oerhört bra äventyr med mycket fighting om den organiserade kriminaliteten i Japan. För den oinvigde rekommenderar jag dock att man hellre tar sig an Yakuza 0 som släpptes tidigare i år. Inför julledigheten så har jag sparat en del njutare på Switch som att slutföra Zelda: Breath of the Wild, Super Mario Odyssey och svenska Image & Forms mästerliga plattformsäventyr Steamworld Dig 2.

Har du något spel som ser du fram emot?

Det underbara pixelplattformsäventyret Owlboy skapat av norska Dpad släpps till konsol i början av 2018 och är något som jag ska njuta stort av. Ser också fram emot Josef Fares och hans studio Hazelights nya spel A Way Out som är en berättelse om två personer på flykt. Jag har även höga förväntningar på Biomutant av svenska Experiment 101, det ser riktigt bra ut och kan bli en frisk fläkt bland alla uppföljare som annars dominerar spelklimatet. Apropå uppföljare, givetvis tänker jag även spela Red Dead Redemption 2.

Vilken är din främsta personliga prestation någonsin i ett tv-spel?

Under den tidigare delen av 90-talet så vann jag en butikstävling i Sonic 2 på Sega Mega Drive, men jag var inte tillräckligt bra för att kvala in till SM. Samma år lyckades jag placera mig högt på en liknande tävling i Starwing. 2011 hamnade jag på topp 10 ett par gånger på världsrankingen i veckotävlingarna på Pac-Man Championship Edition på iPhone. Annars är jag egentligen inte så tävlingsinriktad, men gillar däremot att samla trophies och har knipit Platinum i ett par äventyr som i Skyrim och LA Noire för att nämna några.

Vilken tv-spelskaraktär hade du velat träffa IRL och vad hade ni hittat på?

Funderade länge och kommer inte direkt på någon. För mig har det varit större att träffa skaparna bakom spelen. Haft förmånen att möta Hideo Kojima, Sid Meier, Shigeru Miyamoto, Yu Suzuki och alla svenska talanger vars spel inspirerat mig som Andreas Tadic, Johan Dahlberg, Lars Gustavsson, Tompen samt ursprungliga DICE-gänget Fredrik Liljegren, Andreas Axelsson, Olof Gustafsson och Markus Nyström, för att nämna några.