Är Google Stadia framtiden för gaming?

Blogg

Igår presenterade då alltså Google sitt nya projekt som de själva beskriver som ”the future of gaming”. Det går under namnet Google Stadia och är en plattform för streamande gaming som ger en möjlighet att lira prestandakrävande spel på enheter som inte har prestandan själv. Du ska alltså kunna streama och lira spel 4K i 60 fps på vilken skärm du vill om det så är en smartphone, tablet, tv eller laptop.

Tanken är alltså att vem som helst ska kunna avnjuta spel i bästa kvalitet utan att behöva investera femsiffriga belopp i hårdvara. Med Googles infrastruktur som täcks av över 7500 noder världen över har man ett högpresterande molnbaserat nätverk genom sina datacenter som då ska kunna leverera högupplöst och högkvalitativ gaming utan problem. Google själva lyfte själva fram och jämförde grafikprestandan mellan Stadia och plattformar som Xbox One X samt PlayStation 4 Pro. Google Stadia klockar in på 10,2 teraflops, jämfört med Xbox One X med sina 6 teraflops och PlayStation 4 Pro på drygt 4 teraflops. Det får man ju ändå säga är imponerande siffror. Så den teoretiska prestandan finns ju helt klart där. Google meddelade även att stöd för 8K fanns med i planerna för framtiden.

Man passade även på att presentera en dedikerad handkontroll för Google Stadia. Kontrollen har en liknande layout som PlayStation med linjerade styrspakar, däremot hittas här också en dedikerad knapp för Google Assistent för röststyrda kommandon. Men känner man för att lira med tangentbord och mus eller någon annan form av handkontroll ska Google Stadia även stödja detta.

Vi fick se prov på hur exempelvis Assassin’s Creed Odyssey och Doom Eternal presterade på plattformen och det såg ju helt klart lovande ut och konceptet i sig är ju fascinerande. Det ska bli riktigt intressant att se hur Google Stadia faktiskt levererar när det väl lanseras. När det teoretiska väl ska sättas i praktik så att säga. För hur mycket prestanda man än kan stoltsera med så kommer ju mycket hänga på att gemene man har tillräckligt bra uppkoppling för att kunna avnjuta Google Stadia till fullo. Det kan ju lika gärna bli som att ratta en Ferrari på en grusväg om man inte har bandbredden som krävs. Hur kommer det egentligen te sig med fördröjningar exempelvis? Input lag vore ju rent av förödande. Då spelar det inte någon roll hur många miljoner vackra pixlar man ser. Och hur brett spelutbud kommer man få tillgång till? Och vad kommer det egentligen kosta?

Personligen föredrar jag ju både konsoler och spel i fysisk form men det är klart man blir nyfiken på sådana här projekt. Så ja, det här kan mycket väl vara framtiden för gaming. Men är vi där redan nu?

Google Stadia kommer att lanseras redan nu i år och kommer i första skedet att bli tillgängligt i USA, Kanada och stora delar av Europa.

Vad tror ni om Google Stadia? Kan ni tänka er att streama spel? In och följ Spelbloggen på Facebook och kommentera där!